Groot, groter, grootst: een duimvriendelijk design
De schermen van onze smartphones worden steeds groter. Zelfs zo groot dat het moeilijk is om je telefoon met één hand te bedienen. Door deze grote apparaten verandert niet alleen de grote van het scherm, maar ook het gebruiksgemak van jouw mobiele website. De duim is de meest gebruikte vinger om een smartphone te bedienen. Het is daarom goed om in je webdesign rekening te houden met de plaatsing van een CTA (Call To Action) en andere belangrijke knoppen op jouw pagina. Zodat iedereen, ook op hun smartphone, makkelijk gebruik kan maken van jouw website.
Beter voor je ogen: de Dark Mode
YouTube, Apple, Instagram, Twitch en WhatsApp maken er al gebruik van: de ‘Dark Mode’ of de donkere modus van een website. Bewust gebruik maken van je scherm is een trend die opkomt. Logisch, we zitten steeds langer achter de computer. Met Dark Mode oogt je scherm rustiger. Ook kun je makkelijker werken in situaties met weinig licht. Een bijkomend voordeel is dat je met het juiste scherm ook nog eens energie bespaard. Websites bieden de mogelijkheid tot een Dark Mode door via een schakel in het scherm te switchen tussen licht en donker. Wat voor effect deze trend heeft op het webdesign? Dat kan grote gevolgen hebben, omdat de designelementen in de Dark Mode anders uitkomen.
Een betere gebruikservaring: data-driven webdesign
Een data-driven design omvat de volledige User Experience van het eindproduct, en draait niet alleen om de designfase van jouw website. Waar je normaal aan de slag gaat met een design op basis van creativiteit en ervaring, kun je nu ook gebruik maken van beschikbare data. Dat kan creatief gezien wat beperkend zijn, maar het heeft ook een voordeel voor de designer en de klant. Met de juiste data krijgt de klant precies wat hij of zij wil, namelijk: een goede website die werkt. De designer kan door middel van de data het design perfect laten aansluiten op zowel het doel, als de doelgroep van de website. Webdesign gebaseerd op data biedt een betere gebruikservaring en leidt tot meer conversies.
Gebruik je stem voor een antwoord: Voice user interface
Voice User Interface was in 2020 al één van de snelst groeiende technologietrends. Zo werd het zoeken op spraakcommando steeds populairder, en groeide spraakcontent zoals een podcast uit tot een van de meest populaire contentvormen. Uit statistieken blijkt dat 39,3% van de Millenials minimaal 1 keer per maand zoekt via een spraak commando. 20% van deze zoektermen bestaat zelfs uit 25 zoekwoorden of meer! Dat heeft effect op je zoektermenstrategie en design van je website. Wij verwachten dat de zoekopdrachten via een smartphone blijven stijgen. Een trend om in de gaten te houden, en rekening mee te houden bij het realiseren van een website.
Wissel af in beeld: een mix van fotografie & illustraties
Illustraties en fotografie combineren? Vaak matchen ze niet lekker met elkaar. Toch zie je tegenwoordig steeds meer dat een combinatie van een foto en een illustratie de sfeer bepalen van een webpagina. Je kunt het gebruiken ter aanvulling of om de inhoud van je pagina te versterken. Waar illustraties regelmatig gebruikt worden om een dienst of productengroep uit te beelden, worden foto’s vaak ingezet als headerbeeld, bij een overzicht van medewerkers of bedrijfsfoto’s. Door deze twee verschillende vormen van beeldgebruik met elkaar te combineren en deze vloeiend in elkaar over te laten lopen, wordt het één geheel. Dit kan je doen door een deel van de kleur over te nemen uit de foto in de illustratie, of door deze voor een deel over de foto heen te laten vallen.