Je kent het wel; je gaat naar de supermarkt om spruitjes, aardappelen en een portie gehakt te halen en je komt thuis met een reep chocolade, een blok kaas en die lekkere pittige nootjes. Producten die niet op je lijstje stonden, maar die je in het voorbijgaan niet kon weerstaan. Supermarketing wordt dit genoemd. Jouw koopgedrag wordt in de supermarkt continu beïnvloed. Online is dit niet anders. Je gaat naar een webshop voor schoenen en gedurende je zoektocht naar het perfect paar, word je continu geprikkeld door buttons die jou toeschreeuwen Koop hier of Bestel nu.
Dit heeft allemaal te maken met de User Experience, in de marketingwereld afgekort tot UX.
Jouw bezoekers online sturen
Online gaan we doelgericht te werk. Ga maar bij jezelf na. Je hebt misschien 1 of 2 sites die in je dagelijkse online repertoire zitten ingebakken, maar over het algemeen klik je waarschijnlijk vooral op links en buttons die jou verleiden, nieuwsgierig maken of voorzien in een directe behoefte. Als je dit bekijkt vanuit het perspectief van een websiteeigenaar, dan kun jij je bezoekers online dus sturen. Voordat je een website gaat bouwen, is het daarom slim om na te denken over het doel van je site. Waarom wil je eigenlijk dat mensen jouw website bezoeken? Heb je bijvoorbeeld een product te verkopen? Of wil je mensen dat mensen contact met je opnemen om een dienst af te nemen? Het doel van je website bepaalt hoe deze moet worden ingericht.
Design X Data
Een UX Designer is helemaal thuis in de belevingswereld van de persoon die jouw website bezoekt. Hij of zij richt zich bij het ontwerpen van een website op de gebruikerservaring. Vaak gebeurt dit aan de hand van data. Heb jij vanuit je huidige website inzicht in bezoekersstatistieken via tools als Google Analytics, Google Tag Manager of Hotjar? Daar wordt een UX Designer blij van. Statistieken geven namelijk inzicht in waardevolle informatie, zoals de meest bezochte pagina’s op je website. Blijkt uit de data bijvoorbeeld dat de meeste bezoekers op zoek zijn naar een mogelijkheid om contact op te nemen? Dan trekt een UX Designer daar de logische conclusie uit dat er op je nieuwe website een prominente plek voor ‘contact opnemen’ moet komen.
De logische plek
Dit is natuurlijk slechts een klein voorbeeld van de keuzes die een UX Designer maakt bij het ontwerpen van een website. Hij of zij kan bijvoorbeeld ook goed advies geven over het aantal verdiepingen die je website ideaal moet krijgen, de hoeveelheid buttons en widgets die het aanbod voor websitebezoekers overzichtelijk houdt en de meest logische plek voor generieke pagina’s zoals Over Ons, Nieuws en Blogs en Dienstenpagina’s. Daarnaast houdt een UX Designer ook scherp in de gaten dat jouw website op alle soorten apparaten – zoals mobiel, laptop, tablet – een juiste weergave vertoont. Het liefst zet de UX Designer hiervoor natuurlijk ook relevante data in. In de afgelopen jaren werden de meeste websites vooral mobiel bezocht. Maar sinds de intrede van de coronacrisis zijn we met z’n allen veel minder on the move, waardoor internetbezoek via grote beeldschermen weer toeneemt.
UX versus UI
UX wordt nog wel eens verward met een ander belangrijk begrip in de wereld van webdevelopment: UI. In de ontwerpfase van een website wordt ook de huisstijl van het betrokken bedrijf onder de loep genomen. Deze huisstijl moet namelijk doorgevoerd worden in de stijl van de website. De designer gaat dan aan de slag met de UI, de User Interface. De User Interface - of gebruikersinterface – gaat over de grafische lay-out van een website. Hierbij kan je denken aan lettertypes, beeldgebruik, vormgeving van buttons, kleurgebruik, animaties en alle andere visuele aspecten die je in een website terug ziet komen. De look-and-feel van een website.
In het hoofd van de websitebezoeker
Pas als de UI staat, gaat de Designer aan de slag met het UX Design; de gebruikerservaring. Tijdens dit proces houdt de UX-Designer zich bezig met vragen als: Wat gebeurt er in het hoofd van de websitebezoeker? Hoe wordt er door de pagina’s genavigeerd? Zijn alle opties om actie te ondernemen duidelijk? Werken de functionaliteiten prettig? Het einddoel van de UX Designer is het creëren van een prettige, natuurlijke flow door de website. Met natuurlijk als achterliggende gedachte dat een bezoek aan de website zo effectief mogelijk moet verlopen.
Een simpel rekensommetje
UI en UX kunnen niet zonder elkaar. Terwijl de UX Designer zich bezighoudt met de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de website, werkt de UI designer aan de vormgeving. Ze zijn essentieel onderdeel van elkaars succes. En daarmee ook onderdeel van het succes van je website. Je zou zelfs met een knipoog kunnen stellen: UI X UX = U & I.
Neem jij snel contact met ons op?