Keywords: ontdek de juiste termen
Om door een zoekmachine als ‘expert’ gezien te worden, moet je zorgen voor een verrijkende website, waarbij het zoekwoord van het publiek de rode draad is door de pagina’s.
Om te weten waar het publiek precies op zoekt is zoekwoordenonderzoek van belang. Ook wel ‘keyword research’ genoemd. Keywords zijn dé zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden in Google. Vergeet niet dat de keywords tegenwoordig iets uitgebreider zijn dan vroeger. Zoektermen bestaan vaker uit een zin dan één woord. Zoals: ‘Hoe schrijf je een SEO-proof artikel?’, in plaats van ‘SEO-proof’. Gebruik het keyword vaak in het artikel: verspreid het als een soort dressing over je pagina. Om zo Google duidelijk te maken wat het onderwerp van de pagina is. Vergeet daarbij niet om de foto’s of afbeeldingen die je gebruikt in de content een aansluitende naam te geven, zo heb je bij een zoekmachine een streepje voor.
Zorg voor comfortabele teksten
Het risico van het herhalen van een keyword in een tekst, is dat je hiermee de leesbaarheid van een tekst schaadt, of dat het ongemakkelijk leest voor jouw publiek. Het is daarom goed om scherp te blijven en zorgt dat je geen overvloed aan keywords gebruikt. Daar rekent Google je namelijk op af. Zorg er daarom altijd voor dat je teksten comfortabel lezen. Heb je moeite met het invoegen van keywords? Maak dan, om wat variatie aan te brengen in je tekst, gebruik van synoniemen. Hierdoor kan Google de context beter bepalen, en ondervang je de mensen die op een ander keyword hebben gezocht.
Een goed geschreven webpagina
Bij een zoekmachine-proof website zijn goed geschreven webpagina’s van groot belang. Gebruik voor je webpagina altijd een relevante titel met de juiste keyword. Om bezoekers en lezers te genereren voor je pagina, is het handig om de belangrijkste informatie in het begin van je tekst te verwerken. Zo voorzie je de lezers direct van de kern van de pagina en haken zij niet af nog voordat hun vraag is beantwoord.
Linkbuilding: verwijs je publiek door
Ook is het belangrijk om je webpagina te voorzien van linkbuilding. Dit is het actief links vergaren van andere websites naar jouw landingspagina. Zorg daarnaast dat je altijd een paar linkjes in je tekst zet naar andere pagina’s op je site, zo geef je Google meer context om de pagina te beoordelen en stimuleer je tegelijkertijd ook nog eens dat mensen verder kijken op je site.
Jouw website technisch op orde
Een allerlaatste vereiste voor een goede SEO-proof site is dat je website technisch op orde moet zijn. Zo moet de structuur van je site kloppen en is een snelle laadtijd essentieel. Daarnaast is het belangrijk om goed te letten op het gebruik van headers en gebruiksvriendelijke URL’s. Zo zorg jij ervoor dat jouw website hoort bij de best vindbare sites online!